Nemzetgazdasági Minisztérium – Munkavédelem – Foglalkoztatás-felügyelet Honlapja

Keresés:

HÍREK


2010.08.11. - Az OMMF közleménye
- a zárttéri munkahelyeken nem üzemszerűen kialakuló meleg klímakörnyezettel kapcsolatban

Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség közleménye
a zárttéri munkahelyeken nem üzemszerűen kialakuló meleg klímakörnyezettel kapcsolatban

A munkavállaló jó közérzetét és teljesítőképességét nagymértékben befolyásolják a munkakörnyezet klimatikus feltételei. A túlzott meleg nem csupán kellemetlen lehet, de szélsőséges esetben nagyobb megterhelést róhat a szervezetre, mint maga a munkavégzés.
A hőhullámok idején (hőségriasztással, illetve hőségriadóval járó időszakban) a zárttéri munkahelyeken a külső hőmérséklet hatására kialakuló magas hőmérséklet megzavarhatja a munka megszokottan alkalmazott menetét, különösen ott, ahol nincs lehetőség kellő mértékű klímaszabályozásra. A fokozott meleg hatására csökken a munkavállalók koncentráló képessége, a figyelem összpontosításának hiánya csökkenti a mozdulatok, illetve a mozgások megfelelő ütemű és irányú végrehajtását, és mindezek rosszullétet, balesetet okozó események kiváltó okai lehetnek.
Zárt térben történő munkavégzés esetén a megfelelő munkahelyi klíma biztosítása könnyebben megoldható, mint a szabadtéri munkavégzés során – például az építőiparban, vagy mezőgazdaságban – azonban zárttéri munkahelyeken is intézkedéseket kell tenni klímakörnyezet kedvezőtlen hatásainak megelőzése céljából, a munkavállalók egészségének, biztonságának védelme érdekében.

1. Azokon a zárttéri munkahelyeken, ahol a megfelelő munkahelyi klíma mesterséges szellőztetés, illetve légkondicionáló berendezés útján történő biztosítására nincs lehetőség, vagy az műszakilag megoldhatatlan, a munkavállalók egészségének megóvása érdekében szervezési intézkedéseket kell tenni.

Munkaszervezéssel kell biztosítani, hogy a munkavégzés során óránként legalább 5, de legfeljebb 10 perces (hőségriasztással, illetve hőségriadóval járó időszakban ennél akár hosszabb) pihenőidők beiktatása történjen, melyet lehetőleg a környezethez képest hűvösebb, lehetőleg komfortzónába eső, megfelelő ülő alkalmatossággal ellátott (pihenő)helyen töltsenek el a dolgozók.

A munkavállalók igénye szerinti mennyiségben, legalább félóránként a folyadék veszteség pótlására védőitalt, legalább 14-16 oC hőmérsékletű ivóvizet kell biztosítani a higiénés követelmények betartásával (személyenként és egyéni használatra kiadott ivópoharak, stb.).

Este, éjszaka, vagy a kora reggeli órákban érdemes átszellőztetnia helyiségeket friss levegővel.

2. Hőhullámok idején, amikor a külső hőmérséklet 35-39 oC közötti, a klimatizált munkahelyeken az ideális belső hőmérséklet 25-28 oC körüli - nem javasolt a túlzott légkondicionálás, mert könnyen megfázást okozhat. A mesterséges szellőző-berendezéseket és a légkondicionáló berendezéseket úgy kell beállítani, hogy a működésük során keltett légsebesség kellemetlen, egészségre káros légmozgást (huzathatást) ne okozzon.

A szellőztetés céljára szolgáló rendszerek és légkondicionáló berendezések esetén biztosítani kell rendszeres karbantartásukat, tisztántartásukat, amelyről a készülék gyártója által készített gépkönyv ad iránymutatást.

3.  a.

Azokon a zárttéri munkahelyeken, ahol a munkavállalók a tevékenység jellegéből adódóan hőterhelésnek vannak kitéve, az alkalmazott légtechnikai berendezések üzemképességéről, az elszívó berendezések hatékonyságáról a megszokottnál gyakrabban meg kell győződni, ellenőrizni kell a rendeltetésüknek megfelelő működőképességüket, és gondoskodni kell rendszeres és folyamatos műszaki karbantartásukról.

Figyelembe kell venni, hogy ezek a berendezések általában normál időjárási körülményekre lettek tervezve, ezért hőhullámok idején hibamentes működésük esetén is előfordulhat – kapacitásuk miatt –, hogy a munkahelyi klímát nem tudják az elégséges mértékben komfortossá tenni, így ezeken a munkahelyeken is szükséges lehet az 1) pontban ismertetett munkaszervezési intézkedések bevezetése.
A klímakörnyezet kedvezőtlen hatásainak csökkentése érdekében egyéb technikák is alkalmazhatók a tevékenység jellegétől függően: pl. a hősugárzó felületek szigetelése, a hősugárzás elnyelése vagy visszaverése védőfalakkal, vízfüggönnyel.

Meleg munkahelyi klíma esetén különösen fontos annak figyelembe vétele, hogy az egyéni védőeszközök (különösen a légzésvédő) használata különböző mértékben, egyénenként változó többletmegterhelést jelent viselője számára, ezért indokolt a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosának tanácsát is kikérni az egyéni védőeszközökkel kapcsolatban. Azoknál a tevékenységeknél, ahol egyéni védőeszközök használata szükséges, fokozott körültekintéssel kell eljárni, és szem előtt kell tartani az életkori sajátosságokat, valamint a szervezett alkalmazkodó képességét, aktuális tűrőképességét, szükség esetén a munkavégzés szabályait is módosítani kell.

  b. Az illékony veszélyes anyagokkal (pl. szerves oldószerek: toluol, aceton) végzett tevékenységnél a munkavédelmi szabályokat fokozottan be kell tartani, mivel a magas hőmérséklet fokozza egyes kémiai anyagok párolgását, melynek következtében a munkahelyi levegő veszélyes szennyeződése meglehetősen gyorsan kialakulhat, amely megfelelő védelem (műszaki és/vagy egyéni védelem) hiányában a munkavállaló rosszullétét, vagy akár eszméletvesztését is okozhatja.

Az alkalmazott elszívó berendezések megfelelő működésének ellenőrzéséről és folyamatos műszaki karbantartásáról gondoskodni kell.
A munkavállalók többlet-expozíciójának megelőzése érdekében intézkedéseket kell tenni (pl. az expozíció intenzitásának, időtartamának csökkentése stb.). A veszélyes anyagot tartalmazó (és a vonatkozó előírásoknak megfelelően felcímkézett, illetve jelöléssel ellátott) tárolóedényt a használatot követően azonnal le kell zárni és az anyag (fizikai, kémiai, stb.) tulajdonságainak megfelelő körülmények közötti tárolásáról kell gondoskodni. Az oldószerrel átitatott anyagokat, hulladékokat zártan, elkülönítetten kell tárolni.

4. A munkavállalók figyelmét fel kell hívni a folyadékveszteség pótlásának szükségességére és az ebből adódó rosszullétek megelőzésére, arra, hogy az esetlegesen előforduló panaszok (pl. fejfájás, szédülés, szemkáprázás, szomjúság, szapora szívverés) esetén a munkát azonnal hagyják abba és keressék fel a kijelölt pihenő helyet, szükség esetén igényeljék az elsősegélynyújtást vagy orvosi ellátást.

2010-08-11,
A rovat további hírei
Továbbküldés e-mailben   Továbbküldés e-mailben     Nyomtatás  Nyomtatás

Bemutatkozás

MEGÚJULT HONLAPUNK


TOVÁBB AZ ÚJ HONLAPRA
 

KEDVEZMÉNYEZETT NEVE: Gazdaságfejlesztési Minisztérium
PROJEKT CÍME: „Jogszerű foglalkoztatás fejlesztése”
SZERZŐDÖTT TÁMOGATÁS ÖSSZEGE: 3 800 000 000 Ft, azaz hárommilliárd-nyolcszázmillió forint.
TÁMOGATÁS MÉRTÉKE: 100%
PROJEKT TARTALMA: >> Részletek
PROJEKT KEZDŐ ÉS BEFEJEZŐ DÁTUMA: 2018.01.01. – 2023.10.31.
PROJEKT AZONOSÍTÓ SZÁMA: GINOP-5.3.7-VEKOP-17-2017-00001


A Kormány az állami foglalkoztatási szerv, a munkavédelmi és munkaügyi hatóság kijelöléséről, valamint e szervek hatósági és más feladatainak ellátásáról szóló 320/2014. (XII. 13.) Korm. rendeletben a munkavédelemmel és a foglalkoztatás-felügyeleti hatósági tevékenységgel kapcsolatos közigazgatási feladatok ellátására munkavédelmi hatóságként, valamint foglalkoztatás-felügyeleti hatóságként a foglalkoztatáspolitikáért felelős minisztert, továbbá a fővárosi és megyei kormányhivatalt jelölte ki. (320/2014. (XII. 13.) Korm. rend. 2. §)

 A "Hatósági nyilvántartás" a közbeszerzésekhez és támogatásokhoz honlapunkon kívül közvetlenül is elérhető az alábbi címen: http://nyilvantartas.ommf.gov.hu

Kapcsolódó szervezetek

Nemzetgazdasági Minisztérium
Munkavédelmi Irányítási Főosztály
Foglalkoztatás-felügyeleti Irányítási Főosztály
Postacím: 1358 Budapest, Pf.: 17.