Nyelv választás: Magyar | EnglishFõoldalra | Honlaptérkép
Keresés:

Kapcsolat, szervezet


Általános információk


Kapcsolódó szervezetek


Archívum

Hír / oldal:  
  [1] [2]  »»


2023.05.04. - A GFM Foglalkoztatás-felügyeleti Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- a vasárnapi és munkaszüneti napon végzett munka speciális eltérõ szabályairól.

A munkáltató jogosult a munkarenden belül a munkavállaló munkaidejét beosztani, hogy melyik napon, melyik idõponttól, meddig kell munkát végeznie. Az általánostól eltérõ, speciális munkaidõ-beosztási szabályokat kizárólag a jogszabály által elõírt esetekben alkalmazhat. A munkavállaló vasárnap és munkaszüneti napon rendes és rendkívüli munkaidõben csak kivételesen, a munka törvénykönyvérõl szóló 2012. évi I. törvényben meghatározott esetekben végezhet munkát. Ehhez a munkáltató által folytatott tevékenységnek vagy a munkakörnek a sajátossága adhat alapot, a termelés és a szolgáltatások szükségleteihez, illetve a közérdek szolgálatához igazodóan. A vasárnapi munkavégzésre beosztás jogcímétõl függ, hogy a munkáltató köteles-e a vasárnapi 50 %-os bérpótlék megfizetésére, míg munkaszüneti napon történõ munkavégzés esetén minden esetben a 100 %-os bérpótlék megilleti a munkavállalót.   

Az ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „A vasárnapi és munkaszüneti napon végzett munka speciális eltérõ szabályai” témájú kiadványban adunk tájékoztatást.
 

2023-05-04,
Kapcsolódó hírek




2023.04.25. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- alapvetõ munkavédelmi tudnivalókról a HORECA-szektorban.

A szálloda- és vendéglátóiparban (pl. szállodák, éttermek, kávéházak, pubok) végzett munkák és az ezekbõl származó egészségi és biztonsági kockázatok sokrétûek.

Az ágazatra jellemzõ munkakörülmények, munkafolyamatok, változatos munkakörök, speciális munkaidõ-beosztás, az idõszakosan nagyobb munkaterhelés miatti igénybevétel miatt a munkavállalók számos munkahelyi veszélynek és kockázatnak (fizikai megterhelés, hideg vagy meleg munkakörnyezet, zaj, veszélyes anyagok,  pszichoszociális kockázatok, elcsúszás veszély, áramütés veszély stb.) lehetnek kitéve, amelyek megfelelõ megelõzõ intézkedésekkel kiküszöbölhetõk, vagy csökkenthetõk.

Az útmutatóban a munkavégzésre vonatkozó általános követelmények mellett a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Biztonsági Szabályzatban és az ágazati rendeletekben foglalt legfontosabb munkavédelmi elõírásokat ismertetjük.  

Az ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Alapvetõ munkavédelmi tudnivalók a HORECA-szektorban” témájú útmutatóban adunk tájékoztatást.
 

2023-04-25,
Kapcsolódó hírek




2023.04.18. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- a hegesztés munkavédelmérõl.

A hegesztés széles körben elterjedt, nélkülözhetetlen technológiai elem a szerelõ- és a szerkezetépítõ iparban.

A hegesztési eljárások a munkavégzés, a munkakörnyezet és a munkakörülmények tekintetében különösen veszélyes technológiának minõsülnek, mivel a hegesztõ munkavállaló egyidejûleg többféle jellegû és eltérõ hatású veszélynek van kitéve. A tevékenység biztonságosan a személyi és tárgyi feltételek teljesítésével, a Hegesztési Biztonsági Szabályzat elõírásainak, az általános és a helyi munkavégzésre vonatkozó követelményeknek, valamint a hegesztõ gép, berendezés gyártói használati utasításának betartásával végezhetõ.

Jelen szakmai anyagban ismertetjük, hogy az egyes hegesztési technológiák, tevékenységek milyen kockázatot jelentenek a munkaeszköz használója és a környezetében tartózkodók számára, és milyen munkabiztonsági intézkedések szükségesek a veszélyhelyzet kialakulásának megelõzésére.

Az ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Hegesztés Munkavédelme” témájú útmutatóban adunk tájékoztatást.
 

2023-04-18,
Kapcsolódó hírek




2023.04.11. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- a munkabaleseti jegyzõkönyv szakszerû kitöltésérõl.

Minden munkaképtelenséggel járó munkabalesetet haladéktalanul ki kell vizsgálni és annak eredményét munkabaleseti jegyzõkönyvben kell rögzíteni.

A munkabaleseti jegyzõkönyvnek meg kell felelnie az alaki és tartalmi követelményeknek, elvárás, hogy az abban szereplõ adatok pontosak, egyértelmûek, teljes körûek legyenek, tartalmilag tényszerû és a valóságnak megfelelõ megállapításokat és okszerû következtetéseket tartalmazzon. A jegyzõkönyvnek alkalmasnak kell lenni arra, hogy abból a munkabaleset okai és a szükséges intézkedések megállapíthatóak legyenek.

A munkavédelmi hatósághoz beérkezett munkabaleseti jegyzõkönyvek értékelése alapján összeállított szakmai anyagban a fogalmak azonos értelmezéséhez, a baleset minõsítéséhez, a jegyzõkönyv szakszerû kitöltéséhez adunk segítséget, helytelen gyakorlatokat is bemutatva.

Az ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Munkabaleseti jegyzõkönyv szakszerû kitöltése” témájú segédanyagban adunk tájékoztatást.

Munkabaleseti jegyzõkönyvvel kapcsolatos anyagok (ûrlap, jogszabályi háttér, elektronikus módszertani segédanyag, információk) a Gazdaságfejlesztési Minisztérium mvff.munka.hu szakmai honlapján a Munkabalesetek/Munkabaleseti jegyzõkönyv menüpontban elérhetõk. 
 

2023-04-11,
Kapcsolódó hírek




2023.04.05. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- a munkavédelmi oktatási tematika elkészítésérõl.

A munkavállaló az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzésre alkalmas állapotban, megfelelõ szakmai képesítéssel, a munkavédelemre vonatkozó szabályok, utasítások megtartásával és a munkavégzés kockázatainak ismeretében végezhet munkát. A munkáltató a munkavállalók oktatásáról köteles gondoskodni és igazolható, dokumentált módon meggyõzõdni az ismeretek elsajátításáról, addig a munkavállaló önállóan nem  végezhet munkát. A munkavédelmi ismeretek hiánya a munkavállalók életét, testi épségét, egészségét veszélyeztetõ és a munkabiztonságra kiható következményekhez vezethet.  

A szakmai anyaggal a munkavédelmi oktatási tematika elkészítéséhez nyújtunk segítséget, a vonatkozó jogi háttérre és a javasolt tartalomra kiterjedõen.

A segédletben szereplõ esetleírások a munkavédelmi ismeretek és információk hiánya miatt bekövetkezett munkabaleseteket mutatnak be.     

Az ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „A munkavédelmi oktatási tematika elkészítése” témájú segédletben adunk tájékoztatást.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy 2023. január 1. napjától a munkavédelemrõl szóló 1993. évi XCIII. törvény 55. § (3) bekezdése alapján az oktatási tematika elkészítése munkabiztonsági és munkaegészségügyi szaktevékenység, így az oktatási tematikát munkavédelmi és foglalkozás-egészségügyi szakképesítéssel rendelkezõ személyeknek kell elkészíteni.
 

2023-04-05,
Kapcsolódó hírek




2023.03.31. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- biztonságos munkavégzésrõl a gépjármû-javításban.

A gépjármûveken végzett javítási, karbantartási és fenntartási munkavégzés során a munkavállalók számos veszélynek lehetnek kitéve.

A fokozottan balesetveszéllyel járó munkakörökben és a munkahelyeken, mint tipikusan a gépjármû szervizekben, autójavító mûhelyekben a munkahelyek kialakításának biztonságtechnikai követelményeit a Gépjármûjavítás Biztonsági Szabályzata és az ágazatra vonatkozó szabványok határozzák meg. Az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzésre vonatkozó elõírásokat, munkavédelmi szabályokat az adott tevékenységhez szükséges, kiegészítõ ipari szakterületek követelményeivel (gépi forgácsolás, hegesztés, fémszórás, lakatos, elektromûszerész stb.) együtt kell a munkáltatónak érvényesíteni.

Az útmutatóban az esetleírások megtörtént halálos munkabaleseteket mutatnak be, azok elkerülhetõségének feltételeit is ismertetve.   

Az alapvetõ munkavédelmi ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Biztonságos munkavégzés a gépjármû-javításban” témájú útmutatóban adunk tájékoztatást.
 

2023-03-31,
Kapcsolódó hírek




2023.03.23. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- a belélegezhetõ kristályos szilícium-dioxid expozícióból származó kockázatok kezelésérõl.

A kristályos szilícium-dioxid számos iparágban elõfordulhat, többek között a bányászatban, kõfejtésben, ásványfeldolgozásban, öntödei tevékenységeknél, kerámia- és porcelániparban, valamint az építõiparban.

A belélegezhetõ kristályos szilícium-dioxid a szükséges megelõzõ intézkedések hiányában egészségkárosító hatású lehet az emberi szervezetre, szilikózishoz, krónikus obstruktív légúti betegséghez (COPD) vezethet, és magasabb a tüdõrák kialakulásának kockázata is.

A munkahelyi porexpozíció a dolgozókat érõ megterhelések körébe tartozik, így erre vonatkozóan is el kell végezni a kockázatértékelést és megelõzõ intézkedéseket kell hozni a munkavállalók egészségvédelmére és biztonságára.

A munkavédelmi ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „A belélegezhetõ kristályos szilícium-dioxid expozícióból származó kockázatok kezelése” témájú segédletben adunk tájékoztatást.

„A belélegezhetõ kristályos szilícium-dioxid expozícióból származó kockázatok az építõiparban” témájú kiadvány az mvff.munka.hu weboldal GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001/Munkavédelmi kiadványok menüpontban érhetõ el.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium Munkavédelmi Irányítási Fõosztálya által mûködtetett munkavédelmi tanácsadás elérhetõségei: munkavedelem-info@gfm.gov.hu; +36 80 204 292 zöld szám.
 

2023-03-23,
Kapcsolódó hírek




2023.03.21. - A GFM Foglalkoztatás-felügyeleti Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- a fiatalkorúak és a tanulók foglalkoztatásának szabályairól.

A fiatalok harmonikus testi, lelki és értelmi fejlõdésének védelme kiemelten fontos a társadalmi életben és a munka világában.

A fiatalkorúak és a tanulók munkaügyi ismereteinek megalapozása és bõvítése, munkaügyi tudatosságuk fejlesztése segítséget nyújt munkába lépésük elõtt és munkavégzésük során, hogy jogaikat megismerhessék és érvényesíthessék.

Fiatalkorúnak a munkajogi szabályok értelmében a 18. életévét be nem töltött személy minõsül. A fiatalkorúak foglalkoztatása többféle formában történhet, az adott foglalkoztatási formára vonatkozó jogszabályi elõírások alkalmazásával.     

A munkaviszonyban és a polgári jogviszonyban (pl. vállalkozási, megbízási szerzõdés alapján) történõ munkavégzésre a munka törvénykönyvérõl szóló 2012. évi I. törvény vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.  

A munkajog különös szabályokkal védi a fiatalkorúakat, mely az életkori korlátozásokban, a jogviszony létesítésének feltételeiben, speciális munkaidõ és pihenõidõ - elõírásokban nyilvánul meg.

A diákok körében gyakori az egyszerûsített foglalkoztatás (pl. nyári idõszakban alkalmi munka, idénymunka), valamint az iskolaszövetkezetek közremûködésével való foglalkoztatás, mely nagyobb garanciát nyújt a foglalkoztatás biztonságára. Közérdekû önkéntes tevékenység keretében ellenszolgáltatás nélkül történik a munkavégzés. A szakképzõ intézményben tanuló, illetve a képzésben részt vevõ személy szakképzési munkaszerzõdéssel vehet részt a duális képzõhelyen, munkaviszony keretében.

Munkaügyi kérdésben a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Foglalkoztatás-felügyeleti Irányítási Fõosztályától kérhetõ tájékoztatás, a https://mvff.munka.hu oldal TÁJÉKOZTATÁS – FELVILÁGOSÍTÁS menüpontja alatt.

Az alapvetõ ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „A fiatalkorúak és a tanulók foglalkoztatásának szabályairól” témájú kiadványban adunk tájékoztatást.
 

2023-03-21,
Kapcsolódó hírek




2023.03.10. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- Amit a munkavédelemrõl mindenkinek tudni kell!

A munkavállalók egészségének, testi épségének, munkavégzõ képességének megõrzése, védelme a munka világában alapvetõ cél és feladat. Ennek érdekében a munkahelyen meg kell elõzni a munkabaleseteket, és meg kell valósítani, hogy a munkavégzésbõl eredõ megterhelések, a munkakörnyezetbõl származó kóroki tényezõk ne károsítsák a munkavállaló egészségét, ne rontsák munkavégzõ képességét. Ennek felelõs végrehajtója a munkáltató, akit e feladatában a munkavédelmi hatóság ellenõrzéseivel és tanácsadási tevékenységével segít.

A munkáltatók ellenõrzését a munkahelyeken a területileg illetékes fõvárosi és vármegyei kormányhivatalok munkavédelmi hatósági hatáskörében eljáró szervezeti egységei végzik.

A munkavédelmi hatósági feladatok szakmai irányítója a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Munkavédelmi Irányítási Fõosztálya.

Az alapvetõ munkavédelmi ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Amit a munkavédelemrõl mindenkinek tudni kell!” címû szórólapon adunk tájékoztatást.
 
2023-03-10,
Kapcsolódó hírek




2023.03.09. - A GFM Foglalkoztatás-felügyeleti Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- a munkaviszonyra vonatkozó bejelentések és a foglalkoztatói befizetések lekérdezésérõl.

A munkaviszonyban való foglalkoztatás jogszerûen írásba foglalt munkaszerzõdéssel és az adóhatósághoz való bejelentéssel történhet. A bejelentés több szempontból is fontos a munkavállaló számára.

Rendezett jogviszonnyal biztosítható a foglalkoztatás jogi biztonsága és a foglalkoztatáshoz kapcsolódó jogok érvényesítése. A munkavállaló bejelentés hiányában vagy nem a tényleges munkaidõnek megfelelõ bejelentéssel rövid és hosszú távon is negatív hatásokkal szembesülhet munkavállalása során, valamint az azt követõ idõszakban.

A munkavállaló saját maga is meggyõzõdhet arról, hogy a munkáltatója bejelentve, szabályosan foglalkoztatja-e, mivel elektronikus lekérdezés útján ellenõrizheti az adatokat. A lekérdezés a biztosítotti jogviszony bejelentése mellett, a foglalkoztató által közölt járulékadatokra, valamint a társadalombiztosítási egyéni számlára teljesített foglalkoztatói befizetésekre is irányulhat.

A lekérdezési módokról a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Szabályosan foglalkoztatnak? Te is tudod ellenõrizni!” témájú kiadványban adunk tájékoztatást.

Amennyiben a foglalkoztató a munkaviszony létesítésével, megszüntetésével kapcsolatos bejelentési kötelezettségét nem teljesítette, a munkavállaló panasszal a munkavégzés helye szerint illetékes fõvárosi és vármegyei kormányhivatalhoz, mint foglalkoztatás-felügyeleti hatósághoz fordulhat. A foglalkoztatás-felügyeleti hatóságok elérhetõségei megtalálhatók a www.kormanyhivatal.hu illetve a https://mvff.munka.hu weboldalon, az Elérhetõségek menüpontban.

A panasz személyes megjelenés útján, telefonon és írásban postai vagy elektronikus úton, illetékmentesen terjeszthetõ elõ.

A bejelentés nélküli foglalkoztatás következményeirõl, negatív hatásairól „A be nem jelentett munka, azaz a feketemunka és annak hátrányai” témájú kiadványban tájékozódhat az alábbi elérhetõségen:
https://mvff.munka.hu weboldalon a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001/Munkaügyi kiadványok menüpontban.
 
2023-03-09,
Kapcsolódó hírek




2023.03.01. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- munkavédelmi tudásanyagról középiskolai diákok számára az egészséges és biztonságos munkavégzésre való felkészítés céljából.

A középiskolai diákok a munkavédelmi szakismeretek elsajátításával számos veszélyt, veszélyhelyzetet tudnak felismerni és megfelelõen kezelni mind a munkahelyeken, mind otthoni, vagy szabadidõs tevékenységük során.    

Az útmutató a tanulók munkavédelmi ismereteinek növelése, tudatosságuk fejlesztése céljából készült, elõsegítve a helyes munkavédelmi szemléletformálást, a biztonságtudatos életvitelre felkészítést és a diákok munka világába való bevezetését.  

Az alapvetõ munkavédelmi tudnivalók mellett a zaj elleni védelem, a veszélyes anyagok biztonságos használata és a létrabalesetek témában hívjuk fel a figyelmet az egyes veszélyek és kockázatok megelõzésére.

Az esetleírások megtörtént foglalkozási megbetegedéseket és munkabaleseteket mutatnak be.  

Munkavédelmi kérdésben a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Munkavédelmi Irányítási Fõosztályától kérhetõ tájékoztatás. A munkavédelmi tanácsadás elérhetõségei:  

e-mail: munkavedelem-info@gfm.gov.hu, telefon: 06-80/204-292.

Az ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Munkavédelmi tudásanyag középiskolai diákok számára az egészséges és biztonságos munkavégzésre való felkészítés céljából” témájú útmutatóban adunk tájékoztatást.

Az általános iskolás korosztály részére a „Napo program” teremt lehetõséget, hogy a mindennapi biztonságos életvitelhez, a késõbbi, egészséget nem veszélyeztetõ biztonságos munkavégzéshez szükséges alapismereteket a pedagógusok és a szülõk segítségével elsajátíthassák. A „Segítségkérés” és a „Veszélyhelyzetek és sérülések, a stabil oldalfektetés” témában a tanulók szórakoztató módon és kreatívan, gyakorlati feladatokkal szerezhetnek hasznos tudnivalókat. A program a https://mvff.munka.hu honlapon a GINOP-5.3.7-VEKOP-17-2017-00001/Napo programok adaptálása és fejlesztése menüpontban érhetõ el.
 

2023-03-01,
Kapcsolódó hírek




2023.02.23. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- munkavédelmi tudásanyagról pedagógusok számára a biztonságos és egészséget nem veszélyeztetõ munkára neveléshez.

A középiskolákban tanulók értékrendjének, életmódjának alakításában a munkavédelmi ismereteik bõvítése és tudatosságuk fejlesztése is szerepet kap.  

A tanári útmutatóban a középiskolai diákokat tanító pedagógusok részére a helyes munkavédelmi szemléletformálás, a biztonságtudatos életvitelre felkészítés és a diákok munka világába való bevezetése céljából adunk hasznos ismereteket. A szakmai anyag segíti a pedagógusok felkészülését a szervezett érzékenyítõ (tanórai, illetve tanórán kívüli) munkavédelmi témájú foglalkozások megtartásához.     

A pedagógusoknak az ismeretek átadására óravázlat alapján, szemléltetéssel, megbeszélési témákkal és tanácsokkal, javasolt animációs filmek levetítésével van lehetõségük.      

Az alapvetõ munkavédelmi tudnivalók mellett a kézi tehermozgatás, a képernyõs munkahelyek, az áramütéses balesetek megelõzése és a munkahelyi stressz témakörében segítjük az ismeretátadást.

Munkavédelmi kérdésben a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Munkavédelmi Irányítási Fõosztályától kérhetõ tájékoztatás. A munkavédelmi tanácsadás elérhetõségei:
e-mail: munkavedelem-info@gfm.gov.hu, telefon: 06-80/204-292.

Az ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Munkavédelmi tudásanyag pedagógusok számára a biztonságos és egészséget nem veszélyeztetõ  munkára neveléshez” témájú útmutatóban adunk tájékoztatást.

Az általános iskolákban a „NAPO pedagógusoknak" program  lehetõséget teremt, hogy a pedagógusok a diákok számára átadhassák a mindennapi biztonságos életvitelhez, a késõbbi, egészséget nem veszélyeztetõ biztonságos munkavégzéshez szükséges alapismereteket. A program az mvff.munka.hu honlapon a GINOP-5.3.7-VEKOP-17-2017-00001/Napo programok adaptálása és fejlesztése menüpontban érhetõ el.
 

2023-02-23,
Kapcsolódó hírek




2023.02.16. - A GFM Foglalkoztatás-felügyeleti Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésérõl.

A foglalkoztatásra irányuló jogviszonyok körében a munkaviszony munkaszerzõdéssel jön létre, melyet írásba kell foglalni.  

A felek által aláírt, a lényeges tartalmi elemeket magában foglaló, írásban megkötött munkaszerzõdés és az állami adóhatósághoz bejelentett jogviszony az alapja a jogszerû foglalkoztatásnak.

A munkavállaló azt követõen kezdheti meg a munkát, hogy a munkáltató a munkaszerzõdés megkötésére és a bejelentésre vonatkozó – a munka törvénykönyvérõl szóló 2012. évi I. törvény VII. fejezetében, és az adózás rendjérõl szóló 2017. évi CL. törvény 1. számú mellékletében elõírt – kötelezettségeit teljesítette. A munkaviszony kezdetének napja a munkaszerzõdés megkötését követõ nap, ha a felek ettõl eltérõen nem állapodnak meg.  

A munkaszerzõdés kötelezõ tartalmi eleme a munkavállaló alapbére és munkaköre. A kötelezõ legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 573/2022. (XII.23.) Korm. rendelet rendelkezései szerint:

A teljes munkaidõben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelezõ legkisebb összege (minimálbér) a teljes munkaidõ teljesítése esetén 2023. január 1-jétõl

  • havibér alkalmazása esetén 232 000 forint,  
  • hetibér alkalmazása esetén 53 340 forint,
  • napibér alkalmazása esetén 10 670 forint,
  • órabér alkalmazása esetén 1334 forint.

A legalább középfokú iskolai végzettséget, vagy középfokú szakképzettséget igénylõ munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére alapbérként megállapított garantált bérminimum a teljes munkaidõ teljesítése esetén 2023. január 1-jétõl

  • havibér alkalmazása esetén 296 400 forint,
  • hetibér alkalmazása esetén 68 140 forint,
  • napibér alkalmazása esetén 13 630 forint,
  • órabér alkalmazása esetén 1704 forint.

A munkavállaló a bejelentését a https://magyarorszag.hu/ portálon keresztül belépve a https://ugyfelkapu.neak.gov.hu/oepu/keret.jsp felületen, biztosítotti jogviszonyának lekérdezésével ellenõrizheti.   

Az alapvetõ ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „A foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítése” témájú kiadványban adunk tájékoztatást. A részletesebb szabályok a munkáltatók és munkavállalók részére készült munkaügyi útmutatókban érhetõk el. 
 

2023-02-16,
Kapcsolódó hírek




2023.02.15. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- veszélyes anyagok munkavédelmi szempontú nyilvántartásáról.

A veszélyes anyagokra vonatkozó expozíciós nyilvántartás a munkavállalók egészségének megõrzését szolgáló alapvetõ preventív eszköz, a kémiai kockázatbecslés és kockázatkezelés alapja.

A nyilvántartásban rögzített adatokkal azonosíthatók, hogy adott munkavállaló milyen veszélyes anyag(ok) hatásának van vagy lehet kitéve, továbbá ellenõrizhetõk és értékelhetõk az expozíciós körülmények. Az expozíciós nyilvántartás az alapja a biológiai monitorozásnak is, amellyel kiszûrhetõk a fokozott expozíciós esetek még az elõtt, hogy foglalkozási megbetegedés kialakulna.

Az ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Veszélyes anyagok nyilvántartása” témájú módszertani útmutatóban adunk tájékoztatást.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a módszertani útmutatóban hivatkozott elõírások alapjául szolgáló joghely [Mvt. 63/A. § (2) bekezdése] 2023. január 1-jétõl módosult.

A nyilvántartásnak tartalmaznia kell:
a) a munkavállaló nevét, születési helyét, idejét,
b) az expozíciót okozó veszélyes anyag nevét,
c) határértékkel szabályozott veszélyes anyag esetén
  ca) a munkavállaló napi, heti és éves expozíciós idejét, és
  cb) az expozíciós koncentráció mért adatait anyagonként.

A c) pont módosítása alapján egyértelmûvé válik, hogy az expozíciós idõt és az expozíciós koncentrációt csak határértékkel szabályozott veszélyes anyagok esetén kell  rögzíteni a nyilvántartásban. Ugyanakkor az expozíciós nyilvántartást nemcsak azokról a veszélyes anyagokról kell vezetni, amelyek határértékkel rendelkeznek, hanem minden olyan vegyi anyagról, amely kockázatot jelent a munkavállalók biztonságára vagy egészségére.
 

2023-02-15,
Kapcsolódó hírek




2023.02.01. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- veszélyes anyagokkal végzett munkavégzés biztonságáról.

A mindennapi élet számos területén érintkezhetünk olyan veszélyes anyagokkal, amelyek ártalmasak lehetnek egészségünkre és biztonságunkra. Egyes veszélyes anyagok tûz- vagy robbanásveszélyesek, míg mások egészségkárosító hatásúak lehetnek, a bõr, a légutak, a tüdõ, vagy egyéb szervek megbetegedését okozhatják. Esetenként egy-egy veszélyes anyagban, keverékben több veszélyes tulajdonság (fizikai, egészségi vagy környezeti veszély) is kombinálódhat.

A veszélyes anyagok/keverékek felismerésére és biztonságos felhasználására, kezelésére, tárolására a csomagoláson elhelyezett címke, feliratozás, valamint a biztonsági adatlapok információi szolgálnak.     

A vonatkozó  jogszabályok elõírják, hogy a munkáltatók kötelesek kémiai kockázatelemzést végezni és ez alapján megfelelõ intézkedéseket hozni a kockázatok minimálisra csökkentése érdekében.

Munkavédelmi kérdésben a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Munkavédelmi Irányítási Fõosztályától kérhet tájékoztatást. A munkavédelmi tanácsadás elérhetõségei:  
e-mail: munkavedelem-info@tim.gov.hu, telefon: 06-80/204-292.

Az ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Veszélyes anyagokkal végzett munkavégzés biztonsága” témájú szórólapban adunk tájékoztatást.
 

2023-02-01,
Kapcsolódó hírek




2023.01.27. - A GFM Munkavédelmi Irányítási Fõosztályának tájékoztatása
- fokozott expozíciós esetek kivizsgálásáról.

Egyes veszélyes anyagoknál (pl. ólom, szerves oldószerek meghatározott csoportja) speciális laboratóriumi vizsgálatokkal (biológiai monitorozás) és zaj esetén hallásvizsgálattal vizsgálható a munkavállalók megnövekedett megterhelését jelzõ fokozott expozíció.

A fokozott expozíció még nem foglalkozási betegség, csupán annak lehetõségét jelzi. Amennyiben ebben a stádiumban munkáltatói intézkedés történik (az adott anyag szervezetbe való bejutásának lehetõségét, illetve a zajterhelést megszüntetik vagy mérséklik) nem alakul ki foglalkozási megbetegedés.

Az elvégzett laboratóriumi/orvosi vizsgálati eredmények alapján a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosa értesíti a munkáltatót a fokozott expozíció tényérõl. A fokozott expozíciós eset kivizsgálása a munkáltató kötelezettsége a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosa, a munkavédelmi szakember, valamint – ha van – a munkavédelmi képviselõ bevonásával, majd a lehetséges okok feltárását követõen intézkednie kell az adott expozíció csökkentése vagy megszüntetése és a további fokozott expozíciós esetek megelõzése érdekében.

Az ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Fokozott expozíciós esetek kivizsgálása” témájú kiadványban adunk tájékoztatást.
 

2023-01-27,
Kapcsolódó hírek




2022.12.21. - A GINOP-5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt tájékoztatása
- „Feketén-fehéren” munkajogi interaktív kisfilmrõl.

A GINOP-5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt által interaktív munkajogi filmsorozatban fejleszthetik tudásukat a nézõk és ismerhetik meg a foglalkoztatási szabályokat. Az alapismereteket közvetítõ filmek a munkaügyi tájékozottság és tudatosság fejlesztése érdekében készültek és a Facebook „Legyen oké a munka” oldalon jelentek meg.

A sorozat szórakoztató filmjei mellett a „Feketén-fehéren” címû realista kisfilm a bejelentett foglalkoztatás és a feketefoglalkoztatás hatásait, annak különbségeit mutatja be egy család életében.  

A be nem jelentett munkával, azaz a feketemunkával érintett munkavállalókat munkájuk során illetve különbözõ életszakaszaikban, élethelyzeteikben olyan negatív hátrányok érhetik, amelyek nemcsak rövid távon a hétköznapi életükre, hanem hosszú távon további sorsukra is kihat.  

Az egészséges és biztonságos munkakörülmények hiánya, foglalkoztatáshoz kapcsolódó jogok elvesztése, bérkifizetés bizonytalansága, alacsony munkahelyi biztonság, nyugdíjra való kihatás, kiszámíthatatlanság, mind olyan hátrányok, amelyekkel a munkavállaló a be nem jelentett munkavégzés esetén szembesülhet.  

Az egyedi megoldással készített filmben a nézõ irányíthatja a történet menetét és összehasonlíthatja a jogszerû és jogszerûtlen foglalkoztatás hatásai közötti különbségeket és értékelheti azokat.  

A film az alábbi linken érhetõ el:
https://kampany.munka.hu/kampany/feketenfeheren/

A sorozat elsõ filmje „A legpengébb jelölt” az alábbi linken érhetõ el:
https://kampany.munka.hu/kampany/legpengebbjelolt/

A sorozat második filmje a „Jogtudatos kismamák” az alábbi linken érhetõ el:
https://kampany.munka.hu/kampany/jogtudatoskismamak/

A projektrõl bõvebben tájékozódhat a  https://mvff.munka.hu/ honlapon a GINOP-5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 aloldalon https://mvff.munka.hu/index.php?akt_menu=565, valamint a Kampány menüpontban a https://kampany.munka.hu/kampany/ elérhetõségen.
 

2022-12-21,
Kapcsolódó hírek




2022.12.21. - A Foglalkoztatás-felügyeleti Irányítási Fõosztály tájékoztatása
- a be nem jelentett munkáról, azaz a feketemunkáról és annak hátrányairól.

A be nem jelentett munkavégzés hátrányos következményei rövid és hosszú távon is jelentkeznek, melyek érintik a munkavállalók társadalom-, nyugdíjbiztosítási viszonyait, munkavégzési körülményeit, foglalkoztatási jogait, munkahelyi biztonságát valamint élethelyzetét. A bejelentés nélkül foglalkoztatott munkavállalók számára nem mindig nyilvánvalóak a negatív hatások, vagy felülírják azokat a rövid távú anyagi elõnyök. Emiatt a feketemunka megjelenési formáinak, hátrányainak ismerete kiemelten fontos a munkavállalók jogtudatos magatartásának fejlesztése érdekében.

A munka törvénykönyvérõl szóló 2012. évi I. törvény szerinti munkaviszony munkaszerzõdéssel jön létre. A felek által aláírt, lényeges tartalmi elemeket magában foglaló, írásban megkötött munkaszerzõdés és az állami adóhatósághoz - a tényleges munkaidõnek megfelelõen - bejelentett jogviszony az alapja a jogszerû foglalkoztatásnak. Rendezett jogviszonnyal biztosítható a munkavállalók jogi biztonsága, valamint a jogszabályokban elõírt munkajogi kötelezettségek teljesítése és a jogok érvényesítése.    

A munkavállaló a https://magyarorszag.hu/ portálon keresztül belépve a https://ugyfelkapu.neak.gov.hu/oepu/keret.jsp felületen a biztosítotti jogviszonyát lekérdezheti, meggyõzõdhet arról, hogy foglalkoztatója teljesítette-e bejelentési kötelezettségét. Jogsértés észlelése esetén panasszal fordulhat a foglalkoztatás-felügyeleti hatósághoz, a www.kormanyhivatal.hu és a https://mvff.munka.hu honlapon található elérhetõségeken.

A GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült ismertetõben tájékoztatást adunk a be nem jelentett munkáról és annak hátrányairól.  

A be nem jelentett munka, azaz a feketemunka és annak hátrányai - letöltés.
 

2022-12-21,
Kapcsolódó hírek




2022.12.21. - A Munkavédelmi Irányítási Fõosztály tájékoztatása
- munkahelyi zajexpozíció csökkentése témájú ismeretekrõl.

A munkahelyeken elõforduló, a tevékenységbõl és a munkakörnyezetbõl származó zaj veszélyforrásnak minõsül, ami intenzitásától, idõtartamától és frekvencia spektrumától függõen ártalmas lehet az emberi szervezetre. Kellemetlen, zavaró érzetet keltenek, a munkavállaló munkáját, tevékenységét, nyugalmát zavarják, kedvezõtlen (élettani, pszichés és idegrendszeri) hatásokat válthatnak ki, a hallószervet károsíthatják, valamint a figyelem és teljesítmény csökkenése révén a balesetek bekövetkezését is elõsegíthetik.

Jelentõs zajexpozíció fordul elõ kiemelten a gépgyártás, a fém-megmunkálás, az asztalos- és  bútoripar, építõipar, a mezõ- és erdõgazdálkodás (fakitermelés) és a textilipar területén.

A munkahelyi zajexpozíció a dolgozókat érõ megterhelések körébe tartozik, így erre vonatkozóan is el kell végezni a kockázatértékelést és megelõzõ intézkedéseket kell hozni a munkavállalók egészségvédelmére és biztonságára.

A részletes elõírásokat a munkavállalókat érõ zajexpozícióra vonatkozó minimális egészségi és biztonsági követelményekrõl szóló 66/2005. (XII.22.) EüM rendelet tartalmazza.  A fokozott figyelmet igénylõ munkavégzésre vonatkozó speciális követelményeket a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjérõl szóló 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet szabályozza.

Az ismeretekrõl a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében készült „Miért kell csökkenteni a zajexpozíciót” témájú kiadványban adunk tájékoztatást.

Miért kell csökkenteni a zajexpozíciót? - letöltés
 

2022-12-21,
Kapcsolódó hírek




2022.12.19. - A Munkavédelmi Irányítási Fõosztály tájékoztatása
- az egyéni védõeszközök juttatásának szabályozásáról.

Az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzés érdekében elsõdleges feladat a kollektív mûszaki védelem kialakítása, a veszélyes technológia helyett veszélytelen vagy kevésbé veszélyes alkalmazása, illetve munkaszervezési intézkedés megtétele. Mindezek mellett a megfelelõ egyéni védõeszközök biztosítása és használata is nélkülözhetetlen. Az egyéni védõeszközök hiánya vagy nem megfelelõ védelmi képessége esetén a munkavállaló hamis biztonsági érzetben illetve védelem nélkül maradhat.

Számos esetben az egyéni védõeszköz biztosítása és használata a balesetek megelõzésének elsõ számú lehetséges módja, például a fej védelme építõipari munkáknál, légzésvédõ eszköz használata egyes növényvédõ szerek felhasználásakor, vagy kontakt hõhatással járó acélipari-, öntödei munkáknál a hõálló védõkesztyû használata.

A munkatevékenységekre, munkavégzési helyzetekre az egyéni védõeszközök elõírásait a hatályos jogszabályok és érvényben lévõ szabványok határozzák meg a szabályozási tárgykörükhöz tartozóan.

Munkáltatói kötelezettség, hogy a veszélyforrások ellen védelmet nyújtó egyéni védõeszközöket meg kell határozni, azokkal a munkavállalókat el kell látni, használatukra ki kell oktatni õket, illetve a használatukat meg kell követelni. Az egyéni védõeszköz juttatásának belsõ rendjét a munkáltató írásban határozza meg, a védõeszközt ingyenesen biztosítja és a rendeltetésszerû használatot köteles ellenõrizni.

Az elõírásokról a GINOP- 5.3.7-VEKOP-17-2017-00001 azonosító számú  „Jogszerû foglalkoztatás fejlesztése” elnevezésû kiemelt projekt keretében aktualizált „Az egyéni védõeszközök és munkaruha juttatásának szabályozása” témájú kiadványban adunk tájékoztatást. További tájékoztatás a https://mvff.munka.hu honlap Egyéni védõeszköz menüpontjában érhetõ el.

Az egyéni védõeszközök és munkaruha juttatásának szabályozása - letöltés.
 
2022-12-19,
Kapcsolódó hírek





Nemzetgazdasági Minisztérium
Munkavédelem
Foglalkoztatás-felügyelet
Postacím: 1358 Budapest, Pf.: 17.

E-mail:
munkavedelmi-foo@ngm.gov.hu
foglalkoztatas.felugyeleti-foo@ngm.gov.hu