Alábbi dologban szeretnék Önöktõl állásfoglalást kérni. Adott egy külföldi tulajdonú cég Magyarországon. A napokban történt egy olyan eset, hogy targoncával emeltek le kamionról terhet és a targonca hátulja a levegõbe emelkedett (több okból is). Én, mint munkavédelmi megbízott le akartam állítani ezt a munkavégzést, de az ügyvezetõ nem engedte, illetve késõbb kaptam az információt, hogy a cég Munkavédelmi vezetõje (külföldi telephelyen van) állíthat le bármilyen tevékenységet. Mi ilyenkor a megfelelõ eljárás? Ki a felelõs, ha baleset történik?
A munkavédelemrõl szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) 2. § (2) bekezdése alapján a munkáltató felelõs az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért. A munkavállalók munkavédelmi kötelezettségei nem érintik a munkáltató felelõsségét.
Az Mvt. 54. § (7) bekezdésének b) és e) pontja alapján a munkáltató köteles rendszeresen meggyõzõdni arról, hogy a munkakörülmények megfelelnek-e a követelményeknek; a tudomására jutott rendellenességet, illetve a munka egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos végzésével kapcsolatos bejelentést haladéktalanul kivizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, az érintetteket értesíteni, és közvetlen veszély esetén a munkavégzést leállítani.
Az Mvt. 72. § (1) bekezdése szerint „a munkavédelmi képviselõ jogosult meggyõzõdni a munkahelyeken az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzés követelményeinek érvényesülésérõl, így különösen a munkahelyek, a munkaeszközök és egyéni védõeszközök biztonságos állapotáról.”
Az Mvt. 72. § (2) bekezdésének d) pontja szerint „a munkavédelmi képviselõ véleményt nyilváníthat, kezdeményezheti a munkáltatónál a szükséges intézkedés megtételét.” Az Mvt. 72. § (2) bekezdésének f) pontja szerint „a munkavédelmi képviselõ indokolt esetben a hatáskörrel rendelkezõ munkavédelmi hatósághoz fordulhat.”
Az Mvt. 73. § (1) bekezdése szerint „a munkavédelmi képviselõnek (bizottságnak) a 72. § (2) bekezdés c)-e) pontjában meghatározott kezdeményezésére a munkáltatónak az intézkedésrõl, vagy az intézkedés elmaradásának okáról 8 napon belül tájékoztatnia kell a munkavédelmi képviselõt (bizottságot).”
A munkavédelmi képviselõ a veszélyt jelentõ rendellenességrõl tájékoztatja a munkáltatót, illetve a szükséges intézkedések megtételét kezdeményezheti a biztonságos munkavégzés érdekében. Amennyiben a vélt munkavédelmi szabálytalanság továbbra is fennáll, a munkavédelmi képviselõ bejelentést tehet szóban, írásban vagy személyesen (akár névtelenül) a hatáskörrel rendelkezõ, területileg illetékes munkavédelmi hatósághoz.
A területileg illetékes Fõvárosi/megyei Kormányhivatal, mint munkavédelmi hatóságok elérhetõségei megtalálhatók a https://mvff.munka.hu/ honlap „Elérhetõségek” – „
Munkavédelmi hatóságok” menüpontjában.