Alábbi dologban szeretnék Önöktől állásfoglalást kérni. Adott egy külföldi tulajdonú cég Magyarországon. A napokban történt egy olyan eset, hogy targoncával emeltek le kamionról terhet és a targonca hátulja a levegőbe emelkedett (több okból is). Én, mint munkavédelmi megbízott le akartam állítani ezt a munkavégzést, de az ügyvezető nem engedte, illetve később kaptam az információt, hogy a cég Munkavédelmi vezetője (külföldi telephelyen van) állíthat le bármilyen tevékenységet. Mi ilyenkor a megfelelő eljárás? Ki a felelős, ha baleset történik?
A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) 2. § (2) bekezdése alapján a munkáltató felelős az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért. A munkavállalók munkavédelmi kötelezettségei nem érintik a munkáltató felelősségét.
Az Mvt. 54. § (7) bekezdésének b) és e) pontja alapján a munkáltató köteles rendszeresen meggyőződni arról, hogy a munkakörülmények megfelelnek-e a követelményeknek; a tudomására jutott rendellenességet, illetve a munka egészséget nem veszélyeztető és biztonságos végzésével kapcsolatos bejelentést haladéktalanul kivizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, az érintetteket értesíteni, és közvetlen veszély esetén a munkavégzést leállítani.
Az Mvt. 72. § (1) bekezdése szerint „a munkavédelmi képviselő jogosult meggyőződni a munkahelyeken az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek érvényesüléséről, így különösen a munkahelyek, a munkaeszközök és egyéni védőeszközök biztonságos állapotáról.”
Az Mvt. 72. § (2) bekezdésének d) pontja szerint „a munkavédelmi képviselő véleményt nyilváníthat, kezdeményezheti a munkáltatónál a szükséges intézkedés megtételét.” Az Mvt. 72. § (2) bekezdésének f) pontja szerint „a munkavédelmi képviselő indokolt esetben a hatáskörrel rendelkező munkavédelmi hatósághoz fordulhat.”
Az Mvt. 73. § (1) bekezdése szerint „a munkavédelmi képviselőnek (bizottságnak) a 72. § (2) bekezdés c)-e) pontjában meghatározott kezdeményezésére a munkáltatónak az intézkedésről, vagy az intézkedés elmaradásának okáról 8 napon belül tájékoztatnia kell a munkavédelmi képviselőt (bizottságot).”
A munkavédelmi képviselő a veszélyt jelentő rendellenességről tájékoztatja a munkáltatót, illetve a szükséges intézkedések megtételét kezdeményezheti a biztonságos munkavégzés érdekében. Amennyiben a vélt munkavédelmi szabálytalanság továbbra is fennáll, a munkavédelmi képviselő bejelentést tehet szóban, írásban vagy személyesen (akár névtelenül) a hatáskörrel rendelkező, területileg illetékes munkavédelmi hatósághoz.
A területileg illetékes Fővárosi/megyei Kormányhivatal, mint munkavédelmi hatóságok elérhetőségei megtalálhatók a https://mvff.munka.hu/ honlap „Elérhetőségek” – „
Munkavédelmi hatóságok” menüpontjában.